2017-11-24 19:30:00 69 – ikeralbum bemutató koncert

Egyem, vagy ne egyem? Időskori étkezés – kicsit másként

Az életkor előrehaladtával csökken az energiaigény, változik a szomjúságérzet, gyorsabban kiürül a vitaminraktár. Jó, ha ezzel az idősek is tisztában vannak, de a család tagjainak is segíteniük kell abban, hogy ne alakuljon ki kóros elhízás vagy éppen alultápláltság, és elkerüljék a kiszáradást.

A kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozásban az életkornak, alkatnak, aktivitásnak és szellemi tevékenységnek megfelelő mennyiségű, minőségű és arányú fehérje-, zsír-, szénhidrát-, vitamin- és ásványi anyag, valamint élelmi rost-bevitelre van szükség. Az Egyem, vagy ne egyem című kiadványban a szerzők arra hívják fel a figyelmet, hogy mérlegelni kell, az öregedés folyamata, az életkori sajátosságok ugyanis befolyásolják a táplálkozási szokásokat és igényeket.

Nő az életkor, csökken az energiaigény

65 éves kor felett általában 25 százalékkal kisebb az energiaszükséglet, mint 25 éves korban, a többi között a lassuló anyagcsere-folyamatok vagy a csökkenő fizikai aktivitás miatt. Emiatt az egész napi kalóriaszükséglet 1700-2500 kcal között mozog. A túlzott energiabevitel idős korban is elhízáshoz vezethet, ami elősegítheti egyes megbetegedések kialakulását, illetve súlyosbodását, például a keringési betegségét, magas vérnyomásét, diabéteszét, emésztőrendszeri és mozgásszervi elváltozásokét. Az alultápláltság, a kóros soványság szintén gyakori az idősek között, és a veszélye sem kisebb az elhízásénál. Leginkább az életkedvüket elvesztett – leggyakrabban egyedül élő – időseknél gyakori a beszűkült, egyoldalú, hiányos táplálkozás. Ez a szervezet legyengüléséhez, leromlásához vezethet, ami egy egyszerű fertőzés esetén is súlyosbító tényező. Az energia- és tápanyagszükséglet biztosításán túl, fokozott odafigyelést igényel a megfelelő folyadékfogyasztás is.

Inni kell

A kor előrehaladtával a szomjúság érzése csökken az agyi szomjúságkeltő központ működésének lassulása miatt. A csökkent folyadékfelvétel és a fokozott folyadékvesztés, például lázas állapot, hasmenés, hányás, a nyári meleg növelheti a kiszáradás veszélyét. A napi 2 liter folyadékfogyasztás mindenkinek javasolt. A mozgásszegény életmód, a kevés folyadék- és rostfogyasztás miatt gyakori a bélrendszer renyhesége, a székrekedés. Mindez megelőzhető, ha naponta többször szerepel az étrendben teljes őrlésű gabonafélékből készült kenyér és pékáru, valamint nyers vagy párolt zöldség, főzelékféle, gyümölcs. A zöldségek és a gyümölcsök friss, nyers fogyasztása azért is fontos, mert az esetleges memóriacsökkenés kivédésében szerepet játszik a megfelelő mennyiségű folsav-, C- és B-vitaminfogyasztás.

Gyorsan kiürül a raktár

Érdemes tudni, a vitaminok hasznosulása és raktározása az évek múlásával csökken. Míg a fiatal szervezet körülbelül 10 napig képes B1-vitaminbevitel nélkül tünetmentesen, normálisan működni, addig az idős ember tartalékai csupán 2 napra elegendők. A szag- és ízérzékelés a korral általában csökken. Ennek javításában segíthet az enyhe hatású fűszerek intenzívebb használata. A fűszerek fokozzák a nyál, az emésztőenzimek és a gyomorsav elválasztását, a máj- és veseműködést, ezáltal segítik a rágást, a nyelést, az emésztést, a salakanyagok kiürülését.

Fűszerismertető

Ánizs Vadas ételek, mártások, sós sütemények édességek Hurutoldó, emésztést serkentő, szélhajtó, étvágyjavító

Babérlevél Tejfölös mártások, főzelékek, levesek, vadas ételek Emésztést serkentő Bazsalikom Paradicsomos ételek, sültek, levesek, saláták, mártások, halételek Szélhajtó, émelygést csökkentő, étvágygerjesztő

Borsikafű Főzelékek, burgonyás ételek, káposztafélék, saláták, húsos és gombás ételek étvágygerjesztő

Citromfű Gyümölcslevesek, mártások, saláták, húsos és gombás ételek emésztést serkentő Kakukkfű Vadas ételek, saláták, vagdalt húsok, levesek, sültek Étvágygerjesztő, görcsoldó, köhögéscsillapító, szélhajtó

Köménymag Levesek, saláták, káposztás és burgonyás ételek, sajtos, túrós keverékek Szélhajtó, köhögéscsillapító, görcsoldó, étvágygerjesztő

Metélőhagyma Hüvelyes és burgonyás ételek, tojásos, sajtos, túrós ételek Nagy C-vitamin-tartalom, étvágyjavító

Zöldpetrezselyem Levesek, főzelékek, párolt húsok, szárnyas- és tojásételek, saláták Nagy C-vitamin-tartalom, emésztést serkentő

Rozmaring Húsételek, mártások, gombaételek, halak, ecetes ételek étvágygerjesztő, frissítő

Tárkony Mártások, levesek, saláták, savanyúságok, bárány- és vadhúsok Étvágygerjesztő, emésztést serkentő, frissítő

Vasfű Levesek, saláták, mártások, főzelékek Sószegény étrendben konyhasópótló

(csalad.hu)