2019-04-24 08:00:00 Nemzetközi kortárstánc fesztivál Miskolcon

Tantárgyak helyett problémamegoldás?

A brit Királyi Műszaki Akadémia szakemberei szerint a „tantárgyak” oktatása helyett inkább problémamegoldást kellene tanítani a gyermekeknek az iskolákban, például játékos kísérleteken keresztül.

A másfajta megközelítés a szakemberek reményei szerint a jelenleginél jobban felkeltené a gyermekek figyelmét a műszaki tudományok iránt, ami annál inkább fontos lenne, mert az Egyesült Királyságban is komoly hiány van mérnökökből és egyéb szakemberekből.

A Winchester Egyetem professzora, Bill Lucas által társszerzőként jegyzett kiadvány szerint az iskoláknak muszáj lesz újragondolniuk a műszaki tárgyak oktatását, amiben sokat segíthetnének nekik a gyakorló szakemberek, akik az elmélet mellett a hétköznapokkal ismertethetnék meg a gyermekeket.

A britek mindezt olyannyira komolyan gondolják, hogy a közelmúltban már volt három olyan kísérleti program, mely éppen a diákok figyelmének felkeltését célozta.

A programok Angliában és Skóciában futottak 2014 és 2016 között, 33 iskolában összesen 3000 gyermeket és 84 tanárt bevonva. Illetve utóbbiakat részben kivonva, hiszen éppen az volt a projekt egyik lényege, hogy a tanárok lépjenek egy lépést hátra és hagyják próbálkozni, hibázni a gyermekeket.

Ez nehezebb volt, mint elsőre gondolnánk, hiszen sokan nehezen vették az újabb és újabb kudarcokat, és a tanároknak sem volt egyszerű a sok esetben évtizedes berögzültségeket levetkőzve szabadabban hagyni a diákokat.

A kutatók ugyanakkor úgy találták, hogy egy idő után a gyermekek kreativitása és a nyitott kérdésekre adott válaszadási képessége sokat fejlődött, míg a tanárok nyitottabbak lettek a diákok ötleteire.

Összességében a jelentés szerint a projekt érdekes módon nem csak a tudományok és a matematika területén fejlesztette a gyermekeket, hanem a humán tárgyakban is, miközben jelentősen növelte az önbizalmukat.

Ezek után tulajdonképpen nem meglepő, hogy a skót közép- és felsőfokú oktatásért felelős államtitkár, Shirley-Anne Somerville a BBC szerint már bejelentette, hogy még idén részletes kormányzati stratégiával állnak elő, amely a tapasztalatok nyomán részben megreformálná a reáltárgyak oktatását.

Az angol oktatási tárca pedig már 76 millió fontot (27,6 milliárd forintot) költött a kulcstárgyak esetében 2500 plusz tanár felvételére, illetve a már dolgozó pedagógusok képességeinek fejlesztésére.

(csalad.hu)